Schaarse hulpbronnen in de metaalverwerking: hoe automatisering en tijdmanagement een oplossing kunnen bieden

Arbeid, kapitaal, natuur. Dat zijn de klassieke productiefactoren die in de bedrijfseconomie als hulpbronnen worden beschouwd. Of iets concreter voor de metaalverwerking: plaatstaal, buizen, elektriciteit, machines, geschoolde werknemers. En dat is precies waar het schoentje wringt bij bijna alle metaalverwerkende bedrijven.

Grondstoffen voor metalen: Stijgende prijzen en soms extreem lange levertijden bemoeilijken de bevoorrading en vooral ook de planningszekerheid. Te veel vertrouwen op just-in-time-leveringen kan bij een storing in de toeleveringsketen snel worden afgestraft door een dure productiestilstand. Door de huidige gespannen situatie op de wereldmarkt is er geen zicht op verbetering.

Geschoolde werknemers: In de metaalsector bestaat een tekort aan geschoolde arbeidskrachten. Dit tekort kan een enorme rem op de verdere groei betekenen. Hoewel metaalbewerkingsmachines al in hoge mate geautomatiseerd zijn, vereist de bediening ervan goed opgeleid personeel.

Machines en installaties: Krachtig, sterk geautomatiseerd en duur – zo kunnen moderne metaalbewerkingsmachines zoals lasersnijsystemen in drie woorden worden omschreven. De hoge investeringskosten moeten worden terugverdiend door een hoge bezettingsgraad van de machines. Een hoge bezettingsgraad gaat op zijn beurt gepaard met een grote behoefte aan geschoolde werknemers of een proces dat op automatisering en efficiency is afgestemd. In beide gevallen nemen zowel de kapitaalbehoefte als de lopende kosten toe.

Energieprijzen: Veel productiebedrijven beschouwen de huidige hoge energiekosten als een bedreiging voor hun voortbestaan. Dat geldt ook voor de metaalverwerkende industrie. Metaalbewerkingsmachines zoals las- en lasersnijsystemen verbruiken immers grote hoeveelheden energie. En het hoge kostenniveau wordt door de transitie naar een klimaatneutrale stroomproductie veeleer bestendigd. Als de elektriciteitsprijzen in de toekomst afhankelijker worden van de weersomstandigheden en van ‘vraag en aanbod’, zal van de industriële elektriciteitsverbruikers meer flexibiliteit worden gevraagd om de elektriciteitskosten zo laag mogelijk te houden.

Tijd + automatisering = hulpbronnenefficiëntie

De uitdaging bestaat erin de benodigde hulpbronnen zo efficiënt mogelijk te gebruiken. Hierbij spelen de factoren tijd en automatiseringsgraad een belangrijke rol. Terwijl ‘just-in-time’ en ‘outsourcing’ de afgelopen twee decennia werden beschouwd als dé methoden voor lean manufacturing, zien steeds meer productiebedrijven er nu de risico’s van in. “We krijgen steeds vaker aanvragen van bedrijven die weer meer op hun magazijnvoorraden en eigen productie willen vertrouwen, om minder afhankelijk te zijn van de wereldwijde toeleveringsketens”, zegt Frank Baudach, salesmanager bij Remmert GmbH. Het bedrijf produceert in het Duitse Löhne (oostelijk Westfalen) magazijntechnologie, handlingsystemen en automatisch geleide voertuigen. Tot het assortiment van Remmert behoren onder andere geautomatiseerde opslagcassettes voor lange goederen en torenstellingen voor plaatwerk. De automatische opslagsystemen hebben het grote voordeel dat volumineuze grondstoffen op een ruimtebesparende manier kunnen worden opgeslagen. Zo kunnen de bedrijven materiaalvoorraden aanleggen en hun productie en bevoorrading op langere termijn plannen, net als het spreekwoord “wie wat bewaart, die heeft wat”.

Geschoolde werknemers gerichter inzetten

Goed opgeleide werknemers zijn een sleutelfactor voor groei en winstgevendheid in de metaalsector. Van bankwerker tot constructiewerker, van CNC-programmeur tot magazijnmeester: er is een dringende behoefte aan geschoold personeel, maar de arbeidsmarkt is op veel plaatsen zo goed als leeg. In plaats van maandenlang te wachten op de invulling van vacatures, investeren bedrijven al jaren meer en meer in de automatisering van ‘Dull, Dirty & Dangerous’ banen – dit wil zeggen dat saai, vuil en gevaarlijk werk wordt geautomatiseerd. Hierdoor kunnen de skills van geschoolde werknemers op een veel gerichtere en waardevollere manier worden ingezet. “Het handmatig laden en lossen van metaalzagen of lasersnijmachines met een kraan of vorkheftruck is niet ongevaarlijk en kost gewoonweg te veel tijd. Bovendien kunnen we dat met onze systemen veel sneller doen”, aldus Frank Baudach. Hij heeft het hierbij over automatiseringsoplossingen voor metaalbewerkingscentra zoals lasersnijmachines of zaagcentra, om het materiaal automatisch naar de machines te brengen. Met de automatiseringsoplossingen die tegenwoordig op de markt zijn, kan bijna het gehele proces rondom een metaalbewerkingscentrum worden geautomatiseerd, waardoor de behoefte aan geschoolde arbeidskrachten tot een minimum wordt beperkt. “Een volledig geautomatiseerd snij- of zaagcentrum kan 24/7 werken, met vrijwel onbemande nachtdiensten”, zegt Baudach.

Nachtdienst voor lasersnijmachines

“Nachtdienst is het juiste sleutelwoord waar nog veel muziek in zit”, daar is Frank Baudach van overtuigd. De energie-intensieve zware industrie weet dit al lang en heeft altijd een beroep gedaan op goedkopere nachtstroom. Waarom zouden we een volledig geautomatiseerd lasersnijproces dan niet ook ’s nachts laten doorwerken? Frank Baudach is overtuigd van deze derde ploegendienst: “We hebben klanten die precies dat doen en daar zeer succesvol mee zijn, niet in het minst vanwege de betere bezettingsgraad van de machines. Zo wordt in het ideale geval niet alleen op de elektriciteitskosten bespaard, maar ook op de investeringskosten, omdat er geen tweede of derde machine aangeschaft hoeft te worden.”

Vergelijken loont de moeite

Volgens Frank Baudach zijn er op het gebied van machines en installaties nog meer besparingsmogelijkheden. Hij legt uit: “In de dialoog met onze klanten merken we dat bijvoorbeeld in Nederland de prijzen voor machines veel lager liggen. Onze buren zijn gewoon slimmer en veranderen sneller van fabrikant als het aanbod elders beter is. Dit drukt het algemene prijsniveau en in sommige gevallen zijn besparingen tot wel 50% mogelijk. Het bespaarde geld kan dan weer worden gebruikt voor de automatisering van andere randprocessen.” Ook om die reden heeft Remmert zijn opslag- en handlingsystemen als open oplossingen ontworpen, die in verschillende typen machines kunnen worden geïntegreerd. Een hoogbouwmagazijn met een stapelkraan en robotica voor material handling overleeft immers gemakkelijk twee tot drie generaties machines. Frank Baudach vat het als volgt samen: “Het kost ons weliswaar meer tijd, maar onze klanten blijven op deze manier onafhankelijker van een eenmaal gekozen CNC-machinefabrikant. Wie weet er namelijk nu al wie er in de toekomst de beste machine zal aanbieden?”