Remmert magazijn met honingraatconstructie - topprestatie in materiaalopslag en zaagbediening

Een geautomatiseerd lange goederenmagazijn voor acht CNC-zagen - zodat alle bewerkingsmachines zonder wachttijden kunnen worden bediend, zoekt de divisie staal van Thomann GmbH in Hergatz bij Lindau in een lange goederenmagazijn van het „honingraat” type van Friedrich Remmert GmbH. Een extra pickingstation verhoogt de pickingsnelheid met meer dan 60 procent. Op dit moment worden dagelijks gemiddeld van 120-130 picks uit het 1200 cassettes omvattende magazijn gehaald.

„Door de positieve ontwikkeling van het business segment staal hebben we in Hergatz een nieuwe, ongeveer 6.200 m2 hal in bedrijf genomen. In het hier nieuw gebouwde magazijn worden op dit moment zes keer zo veel artikelen als in het oude zaagcentrum zagen op de vestiging Lindau met een navenant hoge tonnage opgeslagen”, zegt Rolf Thomann, bedrijfsleider van Thomann GmbH. De nieuwe locatie Hergatz van het 90 werknemers sterke, traditionele bedrijf, verzorgt voor haar klanten niet alleen het zaagwerk, maar ook de opslag en het transport van het staal, evenals de aanschaf van verbruiksgoederen (C-onderdelen management). „Op basis van onze bedrijfsstructuur, hebben we het voordeel dat we echt elke door de klant gewenste materialen kunnen opslaan. We fungeren daarom in de beste zin van het woord als een verlengde werkbank van de klanten”, zegt Rolf Thomann. Alles samen, verzorgt de full-service aanbieder voor haar klanten de opslag van meer dan 1.000 soorten lange goederen.

Eisen

„De mogelijkheid om machines van elke gewenste fabrikant op het magazijn aan te kunnen sluiten, was voor ons een fundamentele voorwaarde bij de selectie van het nieuwe magazijn”, meldt Wolfgang Klein Heinz, projectmanager bij Thomann. Omdat de bestaande CNC zagen van Behringer, Kasto en MEP natuurlijk op de nieuwe locatie gebruikt moeten worden en naar wens direct met het magazijn verbonden moetn worden. De belangrijkste eis echter, was een hoge materiaaldoorvoer: „Ook als we in de toekomst nog meer CNC machines aanschaffen , om on klanten aanvullend een eindbewerking met frezen en centreren aan te bieden, willen we graag zonder wachttijden op alle machines kunnen werken”, verklaart Rolf Thomann de opdrachtomschrijving voor het magazijnsysteem.

Selectie leverancier

De full-service aanbieder had in de aanlop van de nieuwbouw van de hal had referentieprojecten van verschillende magazijntechniekleveranciers bij zes staalhandelaren bezocht. Een daarvan was een Remmert-magazijn bij een bedrijf in Oostenrijk. „Tijdens het bezoek waren we vooral onder de indruk van de snelheid van de picking”, herinnert Rolf Thomann zich. Bovendien Thomann had in het oude zaagcentrum al een klein Remmert magazijn met 200 cassettes in gebruik. „De tevredenheid over dit magazijn en het uitgebreide, intensieve overleg in de beslissingsfase heeft voor ons de doorslag gegeven”, aldus Rolf Thomann, „zelfs bij dit nieuwe, complexe magazijn weer op de beproefde aanbieder Remmert in te zetten."

In de nieuwe fabriekshal komt nu een Remmert-magazijn van het „honingraat” type in gebruik, dat de ruimte-geoptimaliseerde opslag van grote hoeveelheden van verschillende materialen mogelijk maakt. Het hart van het systeem is een handlingrobot (RBG) met een mechanische trek- en schuifinrichting, die een snel en veilig transport van de cassetten tussen de honingraat en de opslag- en pickingstations waarborgt. Vergeleken met conventionele RBG’s biedt dit mechanisme een uiterst hoge beschikbaarheid en zeer eenvoudig onderhoud.

Picking van stalen staven

Om de bij het magazijntype „honingraat” toch hoge doorvoer nogmaals aanzienlijk te doen stijgen en de tot 45 dubbele cycli per uur van de RBG optimaal te benutten, besloot Thomann de het magazijn met honingraatconstructie met een station te completeren. „Het warehouse management systeem maakt een zogenaamde multi-order picking mogelijk. Dat wil zeggen dat de posities van de verschillende opdrachten gebundeld uit de cassettes worden genomen en in een tweede stap over de verschillende leveringen worden verdeeld. Deze procedure maakt een drastische tijdsbesparing in vergelijking met de chronologische volgorde van picking van enkele opdrachten mogelijk. Een boven het station aangebrachte Remmert pickingkraan zorgt ervoor dat de hoge prestaties van het magazijn ook bij de materiaal bewegingen buiten het magazijn kunnen worden gehandhaafd. Dankzij de hoge snelheid en het gebruiksgemak, kunnen we tot 160 picks/dag op het station afleveren”, zegt Rolf Thomann.

Zaagstation

Zelfs met de geoptimaliseerde zaagstation dat vanaf acht zagen materiaal levert, is een hoge doorvoer van essentieel belang. Alleen op deze wijze wordt gewaarborgd dat geen van de zagen stiltaat. „De hoge doorvoer wordt gerealiseerd doordat in het Warehouse Management Systeem WMS PRO Enterprise niet bij elke materiaalopdracht een volledige cassette uit de inventaris geboekt wordt en het restmateriaal daarna weer ingeboekt wordt, want dat kost tijd. In plaats daarvan, worden de betreffende cassettes in het station gebufferd en de afschrijving van de uitgenomen materialen uit de inventaris wordt slechts één keer gedaan - na de voltooiing van de materiaalbewerking op de CNC zaag,” legt lange goederenmagazijnexpert Remmert uit. Om dit mogelijk te maken, fungeren vijf cassetteplaatsen in de onderste rij van de magazijn met honingraatconstructie als bufferplaatsen zijn dienovereenkomstig in het Warehouse Management Systeem WMS PRO Enterprise geconfigureerd. U bent op de magazijn kant, die naar de productie gekeerd is. In deze buffergebieden legt de handlingrobot cassetten met materiaal neer, dat op zijn acht zagen nodig is. Op een in dit systeem geïntegreerde trek- en schuifinrichting worden de cassettes op een afneemplaats geplaatst. Een arbeider pakt het benodigde materiaal en de cassette wordt door het systeem weer naar de bufferruimte gebracht.

Na de verwerking in de CNC-zaag zag vraagt de arbeider de cassette opnieuw op en legt het restmateriaal terug. Voor de oplag wordt de cassette gewogen. Aansluitend wijst het warehouse management systeem volgens het principe van de chaotische opslag een nieuwe magazijnplek toe. „Door het gebruik van honingraat-magazijn bereiken we een merkbare tijdsbesparing in de bewerkingstijden. We hebben ook de downtime van de CNC-machines aanzienlijk verminderd. Voor de verdere uitbreiding van deze sector zijn we nu goed voorbereid”, zo schat Rolf Thomann concluderend het gebruik van de installatie in.

Resultaten in een oogopslag

Door de integratie van het Remmert-lange goederenmagazijn van het type "honingraat" boekt het bedrijf Thomann volgende resultaten:

• Ruimte geoptimaliseerde opslag van meer dan 1000 verschillende materialen.
  • Een krachtige handlingrobot staat met 45 dubbele cycli per uur, garant voor zowel het aanbod aan de acht zagerijen als ook de picking van tot 160 leveringen per dag op het picking station.
  • Het systeem kan eenvoudig worden uitgebreid.
  • 60 procent meer doorvoer door het ontkoppeling van de goederenontvangst en goederenafvoer.
  • Hoge betrouwbaarheid van de inventaris door geïntegreerde weegtechnologie.
  • Rechtstreekse verbinding van CNC-machines van alle gangbare aanbieders mogelijk.