Opgeslagen in honingraatmagazijn - vlotte picking

Bij de ontwikkeling van nieuwe oplossingen gaat het niet altijd om het grote geheel. Integendeel: Hoogtechnologische innovaties zijn eerder een uitzondering. Vele baanbrekende productontwikkelingen leiden eerder tot de vereenvoudiging van vaak complexe relaties. Vaak is het de intelligente, nieuwe oplossing van enkele details, die het voordeel voor de klant verhoogt en de resultaten verbetert. Met deze overtuiging ontwikkelde de oostwestfaalse magazijn- en automatiseringsexpert Remmert een nieuwe magazijn met honingraatconstructie voor automatische bevoorrading en snelle picking van staafmaterialen en plaatmetaal.

Het systeem handhaaft zich nu ongeveer vijf jaar op de markt en overtuigt met moderne technische standaarden.

Veel bedrijven die profielen, staven, buizen of platen verwerken, richten een automatische magazijn met honingraatconstructie op als snel pickingmagazijn. Uiteindelijk staan deze magazijnen voor een zeer hoge opslag- en pickingprestatie en een bijzonder hoge opslagdichtheid door de honingraat-achtig geordende ladingsdragers in het plaatwerkmagazijn. Het magazijn met honingraatconstructie van Friedrich Remmert GmbH realiseert bijvoorbeeld volgens de FEM (Finite Elements Method) een omslagprestatie van tot ongeveer 60 dubbele cycli per uur via de geïntegreerde automatische handlingrobot. in een ingebouwde opslag en retrieval-eenheid. “Daarmee komen we aan de grens van wat er fysiek mogelijk is,” vertelt bedrijfsleider Matthias Remmert. „Een merkbare stijging van de omslagprestatie is praktisch niet implementeerbaar.” Om zich duidelijk te onderscheiden op de markt van de magazijnen met honingraatconstructie en verhoogd voordeel voor de klant te bieden, ontwikkelde Remmert voor zijn honingraatmagazijn nieuwe technologische hoogstandjes, die vooral de beschikbaarheid, onderhoudsvriendelijkheid en toekomstzekerheid van de installatie maximaliseren. Dit waarborgt onder meer het hart van het systeem: de schuiftechniek.

Elektromechanische schuifinrichting

Het magazijn met honingraatconstructie bestaat in de regel uit twee plaatopslagstations in een honingraat geordende ladingsdragers en een handlingrobot, die het materiaal volautomatisch opslaat en terughaalt. Daarbij neemt een elektromechanische schuifinrichting – de zogenaamde shuttle - de ladingdragers van de schappen en schuift ze na de picking weer in de honingraat terug. De hoge positienauwkeurigheid van de inmiddels door het bedrijf gepatenteerde technologie maakt een zeer precies en daarmee snel opslagproces mogelijk. „Bij elke magazijn met honingraatconstructie op de markt is er vaak een onnauwkeurigheid in de positiebepaling van de ladingdragers. Dit leidt dan meestal tot een storing”, legt Stephan Remmert, bedrijfsleider van Friedrich Remmert GmbH uit. „Niet met ons systeem. Hier speelt de schuiftechniek in met kleine veranderingen in de positie waarop ze zich eenvoudig opnieuw naar de verschoven ladingdragers begeeft”. In tegenstelling tot conventionele hydraulische schuifinrichtingen is ook het risico van lekkage uitgesloten bij de Remmert shuttle. „Dat is vooral voor de opslag van waardevolle en tegelijkertijd kwetsbare materialen zoals roestvrij staal en aluminiumproducten van cruciaal belang,” aldus Matthias Remmert. „Het was voor ons van meet af aan zeer belangrijk om een mogelijke olieverontreiniging te voorkomen."

Eén systeem voor alle vereisten

Als een modulair ontworpen standaardsysteem stelt Remmert een hoogst individueel magazijnontwerp samen, dat in de loop van de jaren ten allen tijde probleemloos aan niewe eisen van een onderneming kan worden aangepast. Indelingen met één, twee of zelfs drie plaatschappen zijn mogelijk, net als de gemeenschappelijke opslag van lange goederen en plaatwerk in een systeem met slechts één enkele handlingrobot. Afhankelijk van de behoefte is het systeem voorzien van één of meer opslag- en pickingstations. Bovendien is er de mogelijkheid om de honingraat mechanisch en technisch aan te sluiten op alle commercieel beschikbare bewerkingsmachines. Ook de volautomatische picking van het materiaal in een geïntegreerde picking zone of stapel- en verpakkingsinstallatie is mogelijk. „Het Remmert magazijn met honingraatconstructie is een zeer flexibel opslagsysteem”, zegt Harald Astrup, CEO van Astrup AS. Hij leidt Noorwegen’s toonaangevende distributeur en systeemleverancier van metalen en kunststof halffabricaten en koos kort geleden voor de integratie van twee Remmert honingraatmagazijnen met volautomatische pickingstations op de hoofdvestiging in Oslo. „Waar andere leveranciers ons op ons verzoek hun standaardfunctionaliteiten uitlegden, heeft Remmert een uitgekiende individuele oplossing ontwikkeld, die precies op onze behoeften toegesneden is. Dat is alleen met een modulair configureerbaar opslagsysteem mogelijk, dat zich aanpast aan de specifieke behoeften van de gebruiker - niet andersom.“

Onderhoudsvriendelijk en bewezen in de praktijk

Naast pasklare magazijnontwerpen speelt in het alledaagse magazijnbedrijf ook het ontwerp van de installaties een belangrijke rol. Tenslotte worden automatische magazijnen ontworpen voor jarenlang continubedrijf. Al meer dan 20 jaar, werkt het Remmert magazijn met honingraatconstructie volgens de fabrikant in een drie ploegendienst en is na een volgende modernisering weer klaar voor nog twee decennia van gebruik. „Basisvoorwaarde voor deze prestatiecapaciteit is ons solide, slijtarme onderhoudsvriendelijk ontwerp van de installatie, zonder nodeloos ingewikkelde technologieën,” aldus Stephan Remmert. Juist daarom hebben de Remmert ontwikkelaars bijvoorbeeld zolang aan het elektromechanische schuifsysteem gesleuteld. Uiteindelijk moet één enkel systeem alle denkbare soorten en maten van magazijnsteunen voor lange goederen en metaalplaten kunnen bewegen. „In geval van onderhoud of service is de shuttle overigens binnen maar 30 minuten volledig vervangen,” aldus Matthias Remmert. “Bovendien hebben we het gezamelijke magazijnconcept op absolute onderhoudsvriendelijkheid afgestemd. Zo integreren we bijvoorbeeld standaard podia in onze installaties, waardoor we makkelijk toegang tot de installaties verschaffen.”

Ook in het dagelijkse magazijnbedrijf bewijst de honingraat zich als bijzonder gebruiksvriendelijk zijn: Aangezien elke magazijn met honingraatconstructie over een geïntegreerde camera-systeem beschikt, kan de installatieoperator bij een incident van afstand diagnosticeren of er inderdaad sprake is van een ernstige fout, die een kortdurende stilstand van de installatie vereist, of dat hij het proces probleemloos kan afmaken. Bij magazijnsystemen zonder camerasysteem leiden dergelijke incidenten - zoals bijvoorbeeld de verstrengeling van de folie bij de opslag van profielen - onvermijdelijk tot korte stilstanden van de installaties, omdat ter plaatse in het systeem gecontroleerd moet worden waar de fout zit. „Onze oplossing biedt niet alleen meer comfort en veiligheid, maar verhoogt ook de beschikbaarheid van de installatie”, benadrukt Matthias Remmert.

Overtuigende resultaten

De hoge technische standaarden van het Remmert magazijn met honingraatconstructie hebben in de afgelopen 5 jaar veel bedrijven in de profielproductiesector overtuigd – onder andere de ramen- en deurenfabrikant FaBa Fensterbau en Hupfeld & Schlöffel Metallbau, evenals de koellichaam- en behuizingsexpert Fischer Elektronik. Bij Fischer Elektronik laat LED-verlichting het opslagsysteem naar keuze in de eigen firmakleuren of in de merkkleuren van de zakenpartners verlichten. „Natuurlijk maken we gebruik van onze moderne opslagtechnologie als een selling point voor onze klanten”, zegt Patrick Fischer, bedrijfsleider bij Fischer Elektronik. „Eindelijk beschikken we sinds de integratie over bijvoorbeeld snelle en perfect op elkaar afgestemde opslag- en zaagprocessen - een absolute basisvoorwaarde voor de tijdige productie van onze koellichamen en –behuizingen.” De resultaten die het bedrijf gerealiseerd heeft door de integratie van het honingraatmagazijn, spreken voor zich: Fischer Elektronik heeft het eerder verminderde vloeroppervlak met tot 40 procent verminderd. Door de verbinding van de twaalf bestaande zaagmachines op de honingraat, heeft het bedrijf bovendien haar materiaalbehandelingstijden met meer dan 75 procent verminderd. Verder zorgen luchtdichte deuren bij de opslag- en pickingstations van het magazijn voor een constante luchtvochtigheid, die vooral in het voorjaar en de herfst voorkomt dat tijdens de opslag van de profielen condensatie optreedt.