De toekomst van metaalverwerking: focus op modulariteit en procesoptimalisatie

Een efficiënte en eenvoudig te hanteren materiaalstroom blijft in de metaalverwerkingsindustrie een belangrijke factor en een voorwaarde voor economisch succes. Matthias Remmert, directeur van Remmert, vat samen hoe ondernemingen de volgende ontwikkelingen in de markt in hun zakelijke model kunnen integreren.

Een modulair concept is de weg naar succes

Een geoptimaliseerde materiaalstroom verhoogt de productiviteit van een bedrijf automatisch. Op maat gemaakte oplossingen en een modulair systeem om deze materiaalstroom in goede banen te leiden, vormen daarbij belangrijke oplossingen. Standaard componenten worden daarbij aangepast aan de gebruiksomstandigheden van een bedrijf, en geïntegreerd in het gehele proces. Dat zorgt voor een flexibele material handling binnen het bedrijf en vereenvoudigt processen aanzienlijk. En flexibliteit staat centraal.

Door de wispelturigheid van de economie, is flexibiliteit bij metaalverwerkende bedrijven enorm belangrijk. Er wordt steeds vaker overgestapt van het produceren in grote getalen naar afzonderlijke stukken, en flexibele systemen kunnen daarbij een grote meerwaarde zijn. Kortom, door slimme, modulaire oplossingen in te zetten, kan de efficiënte flink verhoogd worden.

Strategische samenwerking met meerwaarde

Om als bedrijf zo flexibel mogelijk te blijven, zijn geïntegreerde oplossingen de toekomst voor materiaallogistiek. Door strategische samenwerkingen

aan te gaan, kan de procesbetrouwbaarheid verbeteren, en leveren samenwerkingen bovendien meetbare verhogingen in de productie en de mogelijkheid om systemen uit te breiden, met het oog op de nogal dynamische hardware- en software-eisen.

Werk als material handler bijvoorbeeld samen met een softwarefabrikant. Zo kan je je klanten ondersteunen in vereenvoudiging van interfaces en de standaardisering van informatie in de workflow. Denk bijvoorbeeld aan de gegevensstroom van Enterprise Resource Planning en de productieplanning & -controle, computer-aided manufacturing, de handling van grondstoffen en de logistieke afhandeling van voltooide onderdelen.

Aanpassingen voor Industrie 4.0 systematisch implementeren

Door de komst en de hoge eisen van Industrie 4.0 wordt het steeds belangrijker om alle data die verzameld worden tijdens processen te synchroniseren en deze gegevens in een visueel monitoringsproces samen te brengen. Een toolbox met verschillende modules kunnen hierbij ondersteunen. Hiervoor heeft Remmert een toolbox met momenteel 25 flexibele modules, die naar behoefte kunnen worden gebruikt en de fabrikantonafhankelijke integratie van bewerkingsmachines tot stand kunnen brengen.

Bovenstaande is makkelijker gezegd dan gedaan, uiteraard. Door bovenstaande ontwikkelingen echter in de gaten te houden, heb je de handvaten om zo’n efficiënt mogelijke processen te realiseren.